ALGEMENE VOORWAARDEN DIGIMED
Artikel 1 :: Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
a. DIGIMED: Eenmanszaak, statutair gevestigd te Groningen en gebruiker
van deze algemene voorwaarden.
b. De klant: Een natuurlijk persoon van 18 jaar of ouder of een rechtspersoon
met wie DIGIMED een overeenkomst tot levering van de Opdracht is aangegaan
c. Opdracht: De opdracht van een klant aan DIGIMED.
d. Schriftelijke vorm: Papier of elektronisch (bijvoorbeeld email).
e. Overeenkomst: de levering van de opdracht door DIGIMED aan de klant.
Artikel 2 :: Algemeen
Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en opdracht
tussen DIGIMED en de klant waarop DIGIMED deze voorwaarden van toepassing
heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. DIGIMED wijst iedere verwijzing
naar andere algemene voorwaarden, hoe ook genaamd, hierbij expliciet
van de hand. Deze verwijzing door DIGIMED naar de Algemene Voorwaarden
van DIGIMED zal worden beschouwd als de eerste verwijzing.
De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op opdrachten
met DIGIMED, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig
indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
Artikel 3 :: Aanbiedingen en offertes
Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend en geschieden in enigerlei
schriftelijke vorm, tenzij DIGIMED om praktische, spoedeisende of andere
redenen van een schriftelijk aanbod afziet. Het aanbod voorziet in een
dagtekening of datum, of is naar datum bepaalbaar.
DIGIMED is slechts aan aanbiedingen en offertes gebonden indien de aanvaarding
hiervan door de klant, bij voorkeur schriftelijk, binnen 30 dagen geschiedt.
De in een offerte vermelde prijzen zijn inclusief BTW, tenzij anders
aangegeven.
DIGIMED kan niet aan zijn aanbiedingen en offertes worden gehouden indien
de klant, naar termen van redelijkheid en billijkheid en in het maatschappelijk
verkeer gangbare opvattingen, had behoren te begrijpen dat de aanbieding
of offerte dan wel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of
verschrijving bevat.
Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in
de offerte opgenomen aanbod is DIGIMED daaraan niet gebonden. De opdracht
komt dan niet overeenkomstige deze afwijkende aanvaarding tot stand,
tenzij DIGIMED anders aangeeft.
Een samengestelde prijsopgave verplicht DIGIMED niet tot levering van
een deel van de in de aanbieding of offerte begrepen zaken tegen een
overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen.
Artikel 4 :: Totstandkoming van de opdracht
De opdracht komt tot stand door tijdige aanvaarding door de klant van
het aanbod van DIGIMED.
Artikel 5 :: Levering
Tenzij anders overeengekomen, geschiedt aflevering op vestiging DIGIMED.
De klant is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop
hem deze ter beschikking staan of aan hem ter hand worden gesteld.
Indien de klant de afname weigert of nalatig is met het verstrekken
van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, zullen
de voor levering bestemde artikelen worden opgeslagen voor risico van
de klant nadat DIGIMED hem heeft verwittigd. De klant zal in dat geval
alle aanvullende kosten verschuldigd zijn.
Komen DIGIMED en de klant bezorging overeen, dan geschiedt bezorging
van aankopen volgens de vastgestelde condities die DIGIMED bij het sluiten
van de opdracht aan de klant heeft medegedeeld. DIGIMED behoudt het
recht bij levering de kosten voor bezorging afzonderlijk te factureren.
Indien is overeengekomen dat levering in fasen zal worden uitgevoerd
kan DIGIMED de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase
behoren opschorten tot dat de klant de resultaten van de daaraan voorafgaande
fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Indien DIGIMED gegevens behoeft van de klant in het kader van uitvoering
van de opdracht,vangt de levertijd aan nadat de klant deze aan DIGIMED
ter beschikking heeft gesteld.
Indien DIGIMED een termijn voor levering heeft opgegeven, is deze indicatief.
Een opgegeven levertijd is dan ook nimmer een fatale termijn. De uiteindelijke
levertijd zal de opgegeven levertijd echter nimmer met meer dan 5 weken
overschrijden, tenzij er sprake is van overmacht. Bij overschrijding
van een termijn dient de klant DIGIMED schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 6 :: Garantie
DIGIMED garandeert dat de te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke
eisen en normen die daaraan kunnen worden gesteld en vrij zijn van welke
gebreken ook.
De onder 1. genoemde garantie geldt gedurende een periode van 1 maand
na levering.
DIGIMED verschaft de klant een schriftelijk garantiebewijs. Bij gebreke
hiervan geldt het aankoopbewijs als bewijs met betrekking tot de garantie.
Indien de te leveren zaken niet voldoen aan deze garanties, zal DIGIMED
de zaak binnen redelijke termijn na ontvangst daarvan dan wel, indien
retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, na schriftelijke kennisgeving
ter zake van het gebrek door de klant, naar keuze van DIGIMED vervangen
of zorgdragen voor herstel. In geval van vervanging verbindt de klant
zich reeds nu de vervangen zaak aan DIGIMED te retourneren en de eigendom
daarover aan DIGIMED te verschaffen.
De te dezen genoemde garantie geldt niet wanneer het gebrek is ontstaan
als gevolg van onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik of wanneer, zonder
schriftelijke toestemming van DIGIMED, de klant of derden wijzigingen
hebben aangebracht dan wel trachten aan te brengen aan de zaak of deze
hebben aangewend voor doeleinden waarvoor de zaak niet bestemd is.
Indien de geleverde zaak niet overeenstemt met hetgeen was overeengekomen
en deze niet-conformiteit een gebrek is in de zin van de regeling van
de productaansprakelijkheid, dan is DIGIMED niet aansprakelijkheid voor
de daaruit voortvloeiende gevolgschade.
Het in deze algemene voorwaarden bepaalde ter zake van garantie, laat
onverlet de garantieaanspraken van de klant uit hoofde van de wet, alles
met inachtneming van het in deze algemene voorwaarden en de opdracht
bepaalde, daaronder begrepen de aard en de hoedanigheid van hetgeen
aan de klant is verkocht en geleverd.
De klant accepteert dat de kwaliteit van een CD-ROM of DVD naar verloop
van tijd zou kunnen afnemen. In alle gevallen is de klant zelf verantwoordelijk
om een back-up te maken van het eindproduct geleverd door DIGIMED. Indien
na verloop van tijd dat het door DIGIMED geleverde eindproduct niet
goed of helemaal niet meer werkt kan de klant DIGIMED daar niet aansprakelijk
voor stellen. DIGIMED zal echter de klant helpen waar mogelijk en indien
een back-up nog aanwezig deze tegen gereduceerd tarief aan de klant
aanbieden.
Artikel 7 :: Monsters en modellen
Indien door DIGIMED een model of monster is getoond of verstrekt aan
de klant, dan geldt deze als wijze van aanduiding.
Artikel 8 :: Eigendomsvoorbehoud
DIGIMED blijft volledig eigenaar van de geleverde zaak tot het moment
dat de koopprijs volledig is voldaan.
Artikel 9 :: Onderzoek en reclames
De klant is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering,
doch in ieder geval binnen zo kort mogelijke termijn te (doen) onderzoeken.
Daarbij behoort de klant te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van
het geleverde overeenstemmen met hetgeen is overeengekomen, althans
voldoet aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.
Eventuele zichtbare tekorten behoren binnen drie dagen na levering schriftelijk
aan DIGIMED te worden gemeld dit met gelijktijdige overhandiging van
het garantiebewijs en de gebrekkige zaak, tenzij dit onmogelijk dan
wel onredelijk bezwarend is.
Een niet zichtbaar gebrek dient de klant binnen acht dagen na ontdekking,
doch uiterlijk binnen de garantietermijn te melden aan DIGIMED met inachtneming
van het in het vorig lid van dit artikel bepaalde. Na verloop van de
garantietermijn is DIGIMED gerechtigd alle kosten voor reparatie of
vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten in
rekening te brengen.
Indien ingevolge het vorig lid tijdig wordt gereclameerd, blijft de
klant verplicht tot afname en betaling van de gekochte zaken. Wenst
de klant gebrekkige zaken te retourneren, dan geschiedt zulks met voorafgaande
schriftelijke toestemming van de DIGIMED en op de wijze zoals door DIGIMED
aangegeven.
Artikel 10 :: Risico-overgang
Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp
van de opdracht zijn, gaat op de klant over op het moment waarop deze
aan de klant juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in
de macht van de klant of van een door de klant aan te wijzen derden
worden gebracht.
Artikel 11 :: Prijsverhoging
Indien DIGIMED met de klant bij het sluiten van de opdracht een bepaalde
prijs overeenkomt, is DIGIMED niettemin gerechtigd tot verhoging van
de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud
is opgegeven.
Indien een prijsverhoging plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten
van de opdracht, kan de klant de opdracht door een schriftelijke verklaring
ontbinden ongeacht het percentage van de verhoging, tenzij
- de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op de DIGIMED
rustende verplichting ingevolge de wet of
- indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de
koop zal plaatsvinden.
Artikel 12 :: Betaling
Tenzij anders overeengekomen dient betaling per overboeking op de rekening
van DIGIMED plaats te vinden voor levering.
Indien betaling niet per overboeking plaatsvindt dient deze te geschieden
via automatische incasso of indien afzonderlijk overeengekomen binnen
14 dagen na factuurdatum, op een door DIGIMED aan te geven wijze en
in de valuta waarin is gefactureerd.
Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting
niet op.
Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is de klant van rechtswege
in verzuim; de klant is vanaf het moment van in verzuim treden over
het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij
de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt.
In geval van faillissement, surseance van betaling of curatele zijn
de vorderingen van DIGIMED en de verplichtingen van de klant jegens
DIGIMED onmiddellijk opeisbaar.
DIGIMED heeft het recht de door de klant gedane betalingen te laten
strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens
in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van
de hoofdsom en de lopende rente. DIGIMED kan, zonder daardoor in verzuim
te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de klant een andere
volgorde voor de toerekening aanwijst. DIGIMED kan volledige aflossing
van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen
en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel 13 :: Opschorting en ontbinding
DIGIMED is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten
of de opdracht te ontbinden, indien:
- De klant de verplichtingen uit de opdracht niet of niet volledig nakomt.
- Na het sluiten van de opdracht DIGIMED ter kennis gekomen omstandigheden
goede grond geven te vrezen dat de klant de verplichtingen niet zal
nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de klant slechts
gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts
toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
- De klant bij het sluiten van de opdracht verzocht is zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de opdracht en
deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
Voorts is DIGIMED bevoegd de opdracht te (doen) ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
opdracht onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid
niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van
de opdracht in redelijkheid niet mag worden verwacht.
Indien de opdracht wordt ontbonden zijn de vorderingen van DIGIMED op
de klant onmiddellijk opeisbaar. Indien DIGIMED de nakoming van de verplichtingen
opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en opdracht.
DIGIMED behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 14 :: Incassokosten
Is de klant in gebreke of in verzuim met het nakomen van een of meer
van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging
van voldoening buiten rechte voor rekening van de klant. Indien de klant
in gebreke blijft in de tijdige voldoening van een geldsom, dan verbeurt
hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde
bedrag. Dit met een minimum van € 50,00.
Indien DIGIMED aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs
noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen
eveneens voor rekening van de klant.
De klant is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.
Artikel 15 :: Vrijwaringen
De klant vrijwaart DIGIMED voor aanspraken van derden met betrekking
tot rechten van intellectuele eigendom op door de klant verstrekte materialen
of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
Indien de klant aan DIGIMED informatiedragers, elektronische bestanden
of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers,
elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt
DIGIMED zich de rechten en bevoegdheden voor die DIGIMED toekomen op
grond van de Auteurswet.
DIGIMED behoudt het recht de eventueel door de uitvoering van de werkzaamheden
toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij
geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Naast alle haar toekomende rechten om op te treden, zal DIGIMED enige
aanwezigheid van pornografisch materiaal met minderjarigen, melden bij
de daarvoor van overheidswege beschikbare instantie(s). DIGIMED accepteert
geen aansprakelijkheid voor de aanwezigheid van pornografisch materiaal
met minderjarigen en de Klant garandeert het niet aanwezig zijn van
dergelijk materiaal.
Artikel 16 :: Aansprakelijkheid
Indien door DIGIMED geleverde zaken gebrekkig zijn, is de aansprakelijkheid
van DIGIMED jegens de klant beperkt tot hetgeen in deze voorwaarden
onder "Garanties" is geregeld.
Wanneer de producent van een gebrekkige zaak aansprakelijk is voor gevolgschade,
dan wordt de aansprakelijkheid van de DIGIMED beperkt tot herstel of
vervanging van de zaak, dan wel terugbetaling van de koopprijs.
Onverminderd het bovenstaande is DIGIMED niet aansprakelijk indien de
schade is te wijten aan opzet en / of grove schuld en / of verwijtbaar
handelen, dan wel onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van de klant.
De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet
of grove schuld van DIGIMED of zijn ondergeschikten.
Artikel 17 :: Overmacht
Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting,
indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid
die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling
of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten
komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop DIGIMED geen invloed
kan uitoefenen, doch waardoor DIGIMED niet in staat is de verplichtingen
na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van DIGIMED worden daaronder
begrepen.
DIGIMED heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat DIGIMED
zijn verbintenis had moeten nakomen.Partijen kunnen gedurende de periode
dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de opdracht opschorten.
Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen
gerechtigd de opdracht te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding
van schade aan de andere partij.
Voor zoveel DIGIMED ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels
gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de opdracht is nagekomen of deze
zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen
gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is DIGIMED gerechtigd om het reeds
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren.
De klant is gehouden deze factuur te voldoen als ware het een afzonderlijk
opdracht.
Artikel 18 :: Geschillen
De rechter in de vestigingsplaats van DIGIMED is bij uitsluiting bevoegd
van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is.
Niettemin heeft DIGIMED het recht het geschil voor te leggen aan de
volgens de wet bevoegde rechter.
Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot
het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te
beslechten.
Artikel 19 :: Toepasselijk recht
Op elke opdracht tussen DIGIMED en de klant is Nederlands recht van
toepassing. In geval van uitleg van de inhoud en strekking van deze
algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
.::
DIGIMED ZET DIA'S,
NEGATIEVEN, FOTO'S, VIDEO'S & 8MM SMALFILMS OP DVD ::.